Monika Palánová

maňásek, songs, ELT

Proč zpívat písničky a recitovat básničky?

Používání písniček a básniček při učení se angličtiny nemusí zůstat jen v rukách učitelů ve škole či školce. Jejich využití v domácím prostředí je snadné a efektivní. Možná už svým dětem pouštíte Youtube písničky v angličtině a i to má svůj význam, ale chci vás povzbudit, pokud alespoň trošku věříte svým jazykovým schopnostem, zkuste s dětmi zpívat nebo recitovat. Je to další level, který dítě posouvá z pasivního poslechu z obrazovky, do aktivnějšího módu, kdy je motivováno něco dělat a později i říkat.

A proč je to tak výhodné? 

Odborníci se shodují v tom, že písničky a básničky dětem pomáhají si pamatovat nejen slovní zásobu, ale celé vazby a přirozenou vázanost řeči. Pro děti jsou písničky zábavné a motivující, když jsou doplněny pohyby, děti jim porozumí. Samy se mohou přidat a provádět pohyby, pokud se ještě necítí být připravené zpívat nebo mluvit. 

Obzvlášť děti v předškolním věku jsou v jedinečném období, kdy je jejich mozek přizpůsoben k tomu vnímat rýmy a rytmus, který básničky a písničky nesou. Toto období už se nikdy neopakuje, člověk je využívá na samém počátku života, když se učí svému mateřskému jazyku. A ne nadarmo se říká, že druhý jazyk se učíme podobně jako náš mateřský. Přesně tak je to s písničkami a básničkami. Pojďme tohoto mimořádného období využít k prospěchu osvojování si dalšího jazyku!